Erityiskasvatus elämänkulussa 5 op (OY)
Aika ja paikka
2.11.–13.12.2020
Verkkoluennot, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentely verkossa, tentti Moodle-oppimisalustalla.
Kouluttaja
Elina Viljamaa
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- reflektoida omia vammaisuuteen ja moninaisuuteen liittyviä kokemuksiaan, tunteitaan ja asenteitaan
- nimetä erityiskasvatuksen ja palvelujärjestelmien taustalla olevia arvoja, merkityksiä ja paradigmoja
- nimetä esteettömän yhteiskunnan piirteitä
- pohtia perheen ja läheisten merkitystä ammattilaisten kanssa tehtävässä yhteistyössä
Sisältö
- Erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- Palvelujärjestelmät ja (moni)ammatillisuus yksilön ja perheen tukena )
- Erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- Integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- Esteettömyys
Toteutustavat
verkkoluennot, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentely verkossa, tentti Moodle-oppimisalustalla.
Esitietovaatimukset
402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
Yhteydet muihin opintoihin
Sivuaineen muut opintojaksot:
- 402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
- 402107P Kielen ja kommunikaation tukeminen (5 op)
- 402108P Oppimisen vaikeudet ja yksilöllisyys(5 op)
- 402109P Sosioemotaalinen kehitys (5 op)
Oppimateriaali
1. Itse valittava kaunokirjallinen teos, jossa käsitellään vammaisuutta tai erityisyyttä ja sen vaikutuksia yksilön ja hänen läheistensä elämään.
2. Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. 312 s.
3. Vehmas, S. 2013. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Yliopistokustannus. 214 s.
4. Ammatilliseen erityisopetukseen liittyvää verkkomateriaalia
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Tentin suoritustapa sovitaan kurssin alussa.