Verkossa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti opinto-oikeuden voimassaoloajan eli 31.7.2025 mennessä.
Alla olevat luennot tallennetaan ja ovat kuunneltavissa Moodle -työtilassa aikaisintaan luentoa seuraavana päivänä:
ti 03.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 05.09.2024 12:00-16:00 F1011, Esko ja Asko-sali
ti 10.09.2024 12:00-16:00 F1011, Esko ja Asko-sali
pe 13.09.2024 08:00-12:00 C147 LY, Fellman-sali C147
ma 16.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
ma 23.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 26.09.2024 16:00-19:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 03.10.2024 08:00-12:00 D169 LY, Luentosali D169
to 10.10.2024 09:00-12:00 F1011, Esko ja Asko-sali
ti 22.10.2024 16:00-19:00 C147 LY, Fellman-sali C147
Erityispedagogiikan perusopintojen suorittaminen tulee aloittaa tästä opintojaksosta, jonka hyväksytysti suoritettuaan voi edetä muihin opintojaksoihin.
Kouluttaja
Vastuuhenkilöt: yliopistonlehtori KT Anneli-Maarit Hermanoff, yliopistonlehtori, KT Seija Kangas ja professori, KT Tanja Äärelä
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Sisältö
- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- interventioiden oikea-aikaisuus
- kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen
Suoritustavat
Itsenäisenä suorituksena tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.
Toteutustavat
Luentotallenteet, oppimistehtävät ja teoskohtaiset kirjallisuustehtävät (1,5 op):
- Tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h)
- Valmistautuminen luentotenttiin ja tentti, tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
- Raportit (1 op):
- 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
- 2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h)
- 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
- Kirjallisuus (2,5 op): kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
1.Jahnukainen, M. & Harrikari, T. (toim.) (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. täysin uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Vastapaino. 978-952-397-050-2
2. Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. (2015). Erityispedagogiikan perusteet. 3. uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Helsinki: WSOY. 978-952-451-647-1
3. Schuelka, M., Johnstone, C., Thomas, G. & Artiles, A. J. (2019). The SAGE Handbook of Inclusion and Diversity in Education. London: SAGE Publications. Luvut 6, 8, 10, 11, 15, 16, 24 ja 35. 979-1-5264-3555-2