Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op (LY)

Verkossa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti opinto-oikeuden voimassaoloajan eli 31.7.2025 mennessä.

Alla olevat luennot tallennetaan ja ovat kuunneltavissa Moodle -työtilassa aikaisintaan luentoa seuraavana päivänä:

ti 03.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 05.09.2024 12:00-16:00 F1011, Esko ja Asko-sali
ti 10.09.2024 12:00-16:00 F1011, Esko ja Asko-sali
pe 13.09.2024 08:00-12:00 C147 LY, Fellman-sali C147
ma 16.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
ma 23.09.2024 12:00-16:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 26.09.2024 16:00-19:00 C147 LY, Fellman-sali C147
to 03.10.2024 08:00-12:00 D169 LY, Luentosali D169
to 10.10.2024 09:00-12:00 F1011, Esko ja Asko-sali
ti 22.10.2024 16:00-19:00 C147 LY, Fellman-sali C147

Erityispedagogiikan perusopintojen suorittaminen tulee aloittaa tästä opintojaksosta, jonka hyväksytysti suoritettuaan voi edetä muihin opintojaksoihin.

Kouluttaja

Vastuuhenkilöt: yliopistonlehtori KT Anneli-Maarit Hermanoff, yliopistonlehtori, KT Seija Kangas ja professori, KT Tanja Äärelä

Tavoitteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
  • jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
  • tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
  • tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
  • perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
  • tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
  • kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.

Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty

Sisältö

  • erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
  • käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
  • interventioiden oikea-aikaisuus
  • kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen
  • monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena
  • erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen

 

Suoritustavat

Itsenäisenä suorituksena tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.

 

Toteutustavat

Luentotallenteet, oppimistehtävät ja teoskohtaiset kirjallisuustehtävät (1,5 op):

  • Tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h)
  • Valmistautuminen luentotenttiin ja tentti, tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
  • Raportit (1 op):
    • 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
    • 2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h)
    • 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
  • Kirjallisuus (2,5 op): kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

 

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.

1.Jahnukainen, M. & Harrikari, T. (toim.) (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. täysin uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Vastapaino. 978-952-397-050-2
2. Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. (2015). Erityispedagogiikan perusteet. 3. uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Helsinki: WSOY. 978-952-451-647-1
3. Schuelka, M., Johnstone, C., Thomas, G. & Artiles, A. J. (2019). The SAGE Handbook of Inclusion and Diversity in Education. London: SAGE Publications. Luvut 6, 8, 10, 11, 15, 16, 24 ja 35. 979-1-5264-3555-2