Johdatus lasten ja nuorten kommunikoinnin, kielen ja puheen häiriöihin 6 op (OY) - ay694824P
Aika ja paikka
Kirjatentti Moodlessa
Tenttipäivät: ma 1.11., ma 20.12.2021 ja ma 7.2.2022 klo 17.00-20.00.
Kouluttaja
FM Anna-Kaisa Tolonen
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia lasten ja nuorten kommunikoinnin, kielen ja puheen häiriöiden taustalla olevia diagnooseja ja niiden taustatekijöitä.
Sisältö
Lasten ja nuorten kommunikoinnin, kielen ja puheen häiriöiden taustatekijät.
Oppimateriaali
Ahonen, T., Määttä, S., Meronen, A. & Lyytinen, P. (2014). Kielen kehityksen vaikeudet. Teoksessa T. Siiskonen, T. Aro, T. Ahonen & R. Ketonen (toim.), Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa (s. 72–103). Jyväskylä: PS-kustannus.
Arvio, M. & Aaltonen, S. (2012). Kehitysvammainen potilaana. Helsinki: Duodecim. s. 12–104; 158–164.
Brock, J. & Arciuli, J. (2014) (toim.). Communication in Autism. Trends in Language Acquisition Research 11. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. ss. 1–7; 11–28; 55–74; 103–122; 147–168.
Dufva, V. & Koivunen, M. (2012). ADHD. Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Jyväskylä: PS-kustannus. s. 35–64;135–192; 211–230.
Ervast, L. & Leppänen, P. (2010). Kielellinen erityisvaikeus. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot (s. 211–221). Turku: Turun yliopisto.
Huttunen, K. (2010). Kuulovian vaikutukset kommunikaatiotaitojen kehittymiseen. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot (s. 222–228). Turku: Turun yliopisto.
Jansson-Verkasalo, E. & Eggers, K. (2010). Änkytys. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot (s. 235–242). Turku: Turun yliopisto.
Korpilahti, P., Arikka, H. & Wallden, T. (2014). Puheen ja kielen kehityksen häiriöt. Teoksessa H. Pihko, L. Haataja, H. Rantala (toim.), Lastenneurologia (s. 46–58). Helsinki: Duodecim.
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.) (2012). Pienten sanat – Lasten äänteellinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. s. 17–62.
Launonen, K. & Klippi, A. (2009). Puheterapia kuntoutusmuotona. Teoksessa O. Aaltonen, R. Aulanko, A. Iivonen, A. Klippi & M. Vainio (toim.), Puhuva ihminen. Puhetieteiden perusteet (s. 287–294). Helsinki: Otava.
Lyytinen, H. (2010). Dysleksia. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot (s. 257–262). Turku: Turun yliopisto.
Mäenpää, H. (2014). CP-vamma. Teoksessa H. Pihko, L. Haataja, H. Rantala (toim.), Lastenneurologia (s. 128–137). Helsinki: Duodecim.
Närhi, V., Seppälä H. & Kuikka, P. (2010). Laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. s. 14–93.
Von Tetzchner, M. & Martinsen, H. (2010). Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto. s. 20–51; 61–84.
Suoritustapa
Kirjatentti
Arviointi
Arviointiasteikko 0-5