19.06.2023–28.06.2023 Verkossa
Aika ja paikka
Luennot:
ma-ke 19.-21.6. klo 16.30-20.00
Seminaari
ti-ke 27.-28.6.2023 klo 16.30-20.15
Etäopinnot (Zoom ja Moodle)
Kouluttaja
KM Johanna Linnilä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-käyttää kasvatusfilosofiaan ja kasvatuksen etiikkaan liittyvää käsitteistöä eritellessään ja ratkaistessaan kasvatustyön käytännössä eteen tulevia kysymyksiä
-kuvata tärkeimpiä kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja sekä analysoida näiden suhteita
-soveltaa kasvatusfilosofista osaamistaan rakentavalla tavalla toimiessaan toisten kasvatusalan toimijoiden kanssa kasvatuksen filosofisten ja eettisten kysymysten yhteydessä.
Sisältö
-kasvatusfilosofinen tutkimus kasvatustieteen osa-alueena, filosofisen tutkimuksen ja argumentaation luonne, filosofiset kysymykset
-kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen eettinen luonne sekä pedagogisen toiminnan eettiset kysymyksenasettelut
-kasvatuksen päämääräkysymykset ja niistä käytävä keskustelu
Suoritustapa
Luennot, seminaari, itsenäinen työskentely, kirjallinen työ
Kirjallisuus
Huhmarniemi, R., Skinnari, S., & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Noddings, N. (2011). Philosophy of education. 3rd edition. Westview Press.
Puolimatka, T. (1995) Kasvatus ja filosofia. (ensisijainen teos)
Atjonen, P. (2004) Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina.
Sopimuksen mukaan oppimateriaalina voidaan käyttää myös muita teoksia ja videoituja asiantuntiluentoja
Arvostelu
Arviointiasteikko 0-5