29.03.2023–28.05.2023 Verkossa
Aika ja paikka
Kurssiaika: 29.03.–28.05.2023
-
Luennot: ke 29.03., ke 05.04., to 06.04.2023 klo 17–20; sali L6; https://oulu.zoom.us/my/aykt25/
-
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen pe 21.04.2023 mennessä
-
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa la 22.04. – su 30.04.2023
-
Esseesuoritusten palautus Moodleen viimeistään su 28.05.2023 mennessä
Kouluttaja
Opettaja: KT Eetu Pikkarainen
Tutor: Ilona Hakalin
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
-
käyttää kasvatusfilosofiaan ja kasvatuksen etiikkaan liittyvää käsitteistöä eritellessään ja ratkaistessaan kasvatustyön käytännössä eteen tulevia kysymyksiä
-
kuvata tärkeimpiä kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja sekä analysoida näiden suhteita
-
soveltaa kasvatusfilosofista osaamistaan rakentavalla tavalla toimiessaan toisten kasvatusalan toimijoiden kanssa kasvatuksen filosofisten ja eettisten kysymysten yhteydessä.
Sisältö
-
kasvatusfilosofinen tutkimus kasvatustieteen osa-alueena, filosofisen tutkimuksen ja argumentaation luonne, filosofiset kysymykset
-
kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen eettinen luonne sekä pedagogisen toiminnan eettiset kysymyksenasettelut
-
kasvatuksen päämääräkysymykset ja niistä käytävä keskustelu
Videomateriaali: johdantoluennot kurssiin.
Sähköista tukimateriaalia.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
-
Luentoa (14t), verkkoseminaari (10t), itsenäistä työskentelyä (111t).
-
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Kirjallisuus
Soveltuvin osin:
-
Puolimatka, T. (1995) Kasvatus ja filosofia. (ensisijainen teos)
-
Huhmarniemi, R., Skinnari, S., & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
-
Noddings, N. (2011). Philosophy of education. (Mielellään vähintään kolmas laitos.) Westview Press.
-
Atjonen, P. (2004) Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina.
Arvostelu:
Käytetään arvosana-asteikkoa 1-5, ks. arviointikriteerit.