24.10.2022–18.12.2022 Verkossa
Aika ja paikka
Kurssiaika: 24.10.-18.12.2022
-
Luennot: ma 24.10., to 27.10., ti 01.11.2022 , klo 17–20; sali L10; Zoom-etäyhteydellä: https://oulu.zoom.us/my/aykt25/
-
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen pe 11.11.2022 mennessä
-
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa la 12.11. – su 20.11.2022
-
Esseesuoritusten palautus Moodleen ennen seuraavan kurssin alkua tai viimeistään su 18.12.2022 mennessä
Kouluttaja
Opettaja: Ville Tikkanen
Tutor (Ohjatut verkko-opinnot): Heidi Kanniainen
AMOK-ryhmän opettaja-tutor: Heidi Kanniainen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-
määritellä ja analysoida oppimista kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen näkökulmasta
-
kuvata kasvatuspsykologian tutkimusalueet ja -tehtävät
-
vertailla kasvatuspsykologian tutkimustraditioita erilaisina tapoina luoda tietoa yksilön kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-
analysoida kriittisellä ja kehittävällä otteella kasvatustodellisuutta ja omaa toimintaansa siinä hyödyntäen tietoaan kasvatuspsykologian peruskäsitteistä ja tutkimusmenetelmistä
-
reflektoida omaa toimintaansa oppijana ja opettajana psykologisen tiedon avulla
Sisältö
-
Yksilön kasvu, kehitys ja oppiminen lajinkehityksen, kulttuurihistorian, arkielämän ja työn konteksteissa
-
Kasvatuspsykologian soveltava, uutta luova ja kriittinen tehtävä
-
Kasvatuspsykologian tutkimustraditiot, peruskäsitteet ja tutkimusmenetelmät
-
Kasvun ohjaus ja kasvatuspsykologian ammatilliset sovellukset
Videomateriaali: johdantoluennot kurssiin.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
-
Luentoa (14t), verkkoseminaari (10t), itsenäistä työskentelyä (111t).
-
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Kirjallisuus
-
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. (2016). Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös Ellibs)
-
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös Ellibs)
-
Muu opintojaksolla ilmoitettava mahdollinen materiaali.
Arvostelu
Käytetään arvosana-asteikkoa 1-5, ks. arviointikriteerit.