11.01.2021–21.02.2021 Kuusamo
Aika ja paikka
11.1.–21.2.2021
Verkkoluennot , 3h luento- ja kirjallisuustentti Moodle-oppimisalustalla.
Kouluttaja
Elina Viljamaa / uusi opettaja
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- Osaa määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
- Osaa erotella kommunikaation haasteita eri ikäkausina
- Osaa vertailla erilaisia arviointikeinoja ja niiden käyttötapoja
- Tuntee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja tietää vaikuttavista interventioista.
- Tunnistaa monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa
Sisältö
- Puheen, kielen ja kommunikaatio vaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
- Viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
- Kielen ja kuulon vaikeudet
- Kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin
- Monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa
Esitietovaatimukset
ay402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
Oppimateriaali
Alla olevista yhteensä 3 teosta:
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala S. & Ukkola, S. (toim.) 2020. Lapsen kielen kehitys. Vuorovaikutus, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus.
- Loukusa, S & Paavola, L. (toim.) 2011. Lapset kieltä käyttämässä. Pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt. PS-kustannus. 336 s.
- Siiskonen, T.; Aro, T.; Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.) 2014. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. 4. uudistettu painos. 385 s.
- Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. (toim.) 2008. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Uusin painos.
- Aro, M., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä.
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää verkkoluentoihin osallistumista, sekä luentojen ja 3 kirjan tenttimistä. Muunlainen suoritus sovitaan luennoitsijan kanssa.
Lisätietoja
Opinnot Kuusamossa:
koulutussuunnittelija Hanne Palosaari, hanne.palosaari@kuusamo.fi, 0400 175 657