Luentotallenteiden ja annetun oppimateriaalin opiskelu. Tehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaisesti yksin tai ryhmissä.
Opiskelun tueksi järjestetään jokaisessa opintojaksossa yksi oppimiskahvila -tapaaminen eli ryhmäkokoontuminen (lähiryhmä), jossa linkitetään teoriaa & käytäntöä, jaetaan haasteita ja pohditaan yhdessä ratkaisuja. Oppimiskahvilaa vetävät erityisopettajina sekä erityisopetuksen koordinaattoreina toimivat Katri Koskenkorva ja Tuulikki Hentilä Kuusamosta. Oppimiskahvila -tapaamisiin osallistuminen on vapaaehtoista (ei ole edellytyksenä kokonaisuuden hyväksytylle suorittamiselle).
Oppimiskahvila: ke 11.1.23 klo 17.30-20.00, paikka ilmoitetaan tarkemmin opiskelijoille
Kouluttaja
Riikka Sirkko
Sisältö
puheen, kielen ja kommunikaatio vaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
kielen ja kuulon vaikeudet kommunikaation näkökulmasta
kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin
monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Arviointiasteikko 0-5
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
osaa määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
osaa erotella kommunikaation haasteita eri ikäkausina
tutustuu arviointikeinoihin ja niiden käyttötapoihin
tuntee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä
tunnistaa monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa
Oppimateriaali
Alla olevista yhteensä 2 teosta:
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala S. & Ukkola, S. (toim.) 2020. Lapsen kielen kehitys. Vuorovaikutus, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus.
- Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. (toim.) 2008. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Uusin painos.
- Aro, M., Siiskonen, T. & Ahonen, T. (toim.) 2007. Ymmärsinkö oikein? Kielelliset vaikeudet nuoruusiässä.