Kielen ja kommunikoinnin kehitys: Lapsen kielen kehitys 6 op (OY) - ay694809P
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin ajalla 15.9.- 8.12.2021 klo 16.30–19.00 (sis. 15 min tauon), opetusta ei syyslomaviikolla 43
Etäopinnot
Kouluttaja
FT Elina Niemitalo-Haapola
FM Anna-Kaisa Tolonen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata kielen eri osa-alueiden kehityksen etenemistä. Hän tunnistaa poikkeavan kielenkehityksen piirteet. Opiskelija osaa myös kuvata kaksi- ja monikielisten lasten kielenkehitykseen liittyviä piirteitä sekä tunnistaa kulttuurin ja kieliympäristön merkityksen kielen, puheen ja kommunikoinnin omaksumisessa.
Sisältö
Kielen kehittyminen vuorovaikutuksessa, kielen osa-alueiden tyypillisen kehityskulun kuvaus ja analysointi, kaksi- ja monikielisten lasten kielenkehityksen kuvaus.
Järjestämistapa
Lähiopetus (lukuvuosi 2021-2022 etäopinnot)
Oppimateriaali
Opetusmateriaali ja kirjallisuus:
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.) (2012). Pienten sanat. Lasten äänteellinen kehitys (s. 65–142).
Loukusa, S. & Paavola, L. (toim.) (2011). Lapset kieltä käyttämässä. Lasten pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt (osa I, s. 25–125).
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys – Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys (s. 17–159, 183–202 ja 337–359).
Muu opettajan antama kirjallisuus.
Toteutustavat
Monimuoto-opetus (lukuvuosi 2021-2022 etäopinnot) ja itsenäinen opiskelu yhteensä 162 t.
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Yksilö- ja ryhmätehtävät, luentoihin liittyvään materiaaliin (luennot, kirjallisuus) pohjaava tentti. Kurssin vastuuopettaja määrittelee läsnäolovelvollisuuden. Lue lisää opintosuoritusten arvostelusta yliopiston verkkosivuilta.
Tentti
Ma 13.12.2021, ma 24.1. ja ma 28.2.2022 Moodlessa
Arviointi
Arviointiasteikko 0-5