15.06.2023–19.08.2023 Verkossa
Aika ja paikka
Info-luento: to 15.6. klo 16.30-18.00
Kokoontumiset: pe 4.8. klo 16.30-19.00, la 5.8. klo 10.00-12.30, pe 11.8. klo 16.30-19.00, la 12.8. klo 10.00-12.30, pe 18.8. klo 16.30-19.00 ja la 19.8.2023 klo 10.00-12.30
Opintojakso järjestetään etäopetuksena.
Kouluttaja
FT Ilmari Leppihalme
Tavoitteet
Kirjallisuuden klassikkotuntemuksen syventäminen ja analysointitaitojen edelleen kehittäminen. Kirjallisuudentutkimuksen metodikirjoon perehtyminen.
Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee entistä konkreettisemmin kirjallisuuden klassikoita ja niiden pääpiirteitä. Hän kykenee analysoimaan kertomakirjallisuuden rakenteiden ohella myös lyriikan ja draaman rakenteita. Hän osaa harkita, mitä kirjallisuudentutkimuksen analysointi- ja tulkintatapoja kaunokirjallisten tekstien tulkintaan voi kulloinkin soveltaa.
Sisältö
Kurssilla keskitytään kirjallisuuden analyysiin ja tulkintaan perehtymällä yleisen modernin kirjallisuuden klassikoihin (kertomakirjallisuuden ohella lyriikkaan ja draamaan) sekä niitä koskien lyhyehköihin tutkimusteksteihin. Praktikumissa kirjoitetaan valittua näkökulmaa kehittelevä, esseetä artikkelimaisempi tulkinnallinen kokonaisuus, joka käyttää avukseen ohjaajan ehdottamaa tutkimuskirjallisuutta ja jota työstetään praktikumin aikana.
Järjestämistapa
Praktikum-ryhmätyöskentely, tentti/essee/pienryhmätyöskentely.
Toteutustapa
Praktikumin osalta opettajan ohjeistama keskustelullinen työskentely ja harjoitustyöt. Muiden suoritustapojen osalta omatoimisempi työskentely oppiaineen sivulla annettuja yleisiä (esim. esseetä koskevia) ohjeita noudattaen.
Oppimateriaali
Kaunokirjallisuuden teosluettelo saatavissa oppiaineen verkkosivulta. Pakollisena taustalukemisena kirjallisuuden (myös lyriikan ja draaman) analyysin peruskäsitteistöä koskevaa johdatusta sekä praktikumeissa ja esseesuorituksissa myös tutkimuskirjallisuutta, josta tarkempi ohje praktikum-ryhmien organisoitumiskerralla.
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Praktikum-työskentely, tuotetut tekstit tai tentti.
Praktikumin arvioinnissa kiinnitetään huomiota käsitteistön soveltamiseen harjoitusesseissä ja muissa harjoitustöissä sekä keskusteluissa; tutkimuskirjallisuuden hyödyntämisen tapaan; päätelmien teksti- ja kontekstisidonnaisuuteen; pohdiskelun tarkoituksenmukaisuuteen, moniulotteisuuteen ja jäsentyneisyyteen; dialogiseen panokseen ryhmässä sekä aktiivisuuteen. Muiden suoritustapojen arvioinnissa sovelletaan vastaavia perusteita.
Arviointiasteikko
0 - 5