07.02.2023–16.04.2023 Verkossa
Aika ja paikka
Kurssiaika: 07.02.–16.04.2023
-
Luennot: ti 07.02., ke 08.02., to 09.02.2023 , klo 17–20; sali PR105; Zoom-etäyhteydellä: https://oulu.zoom.us/my/aykt25/
-
Seminaarityön luonnoksen palautus Moodleen su 12.03.2023 mennessä
-
Verkkoseminaari (10 t) Moodlessa ma 13.03. – ma 20.03.2023
-
Esseesuoritusten palautus Moodleen ennen seuraavan kurssin alkua tai viimeistään su 16.04.2023 mennessä
Kouluttaja
Opettaja: KT Veli-Matti Ulvinen
Tutor: Ilona Hakalin
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
-
tunnistaa ja ymmärtää oppimisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit,
-
kuvata opettajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus-/ja opetustilanteissa,
-
soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun
-
soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa
Sisältö
-
opettamisen ja oppimisen peruskäsitteet, niihin liittyvät teoreettiset suuntaukset ja niiden merkitys käytännössä
-
oppimisen perusprosessit
-
opettajan pedagoginen ajattelu ja toiminta
-
Vuorovaikutus ja oppijan osallisuus kasvatus-/opetustilanteessa
-
Oppimisympäristöt ja oppimisen eri mallit
Videomateriaali: johdantoluennot kurssiin.
Sähköista tukimateriaalia.
Edeltävät opinnot: Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi.
Suoritustapa
Luentoa (14t), verkkoseminaari (10t), itsenäistä työskentelyä (111t).
Tarkemmat ohjeet kurssitehtävistä Moodlessa.
Kirjallisuus
Soveltuvin osin:
- Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu. Helsinki: WSOY.
- (tai englanninkielinen versio: Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press.)
- Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004). Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja Kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY. (vuoden 2001 painos käy myös).
Arvostelu:
Käytetään arvosana-asteikkoa 1-5, ks. arviointikriteerit.