Oppimisen moninaisuus 5 op (LY)

Verkossa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa 1.11.24 alkaen. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti opinto-oikeuden voimassaoloajan eli 31.7.2025 mennessä.

Kouluttaja

Vastuuhenkilö: Professori, KT Tanja Äärelä ja yliopistonlehtori, KT Anneli-Maarit Hermanoff

 

Tavoitteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • osaa määrittää oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
  • tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
  • osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita
  • osaa kuvata pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
  • ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.

Arviointiasteikko: H/5

Sisältö

  • oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
  • oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
  • oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
  • oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
  • oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
  • monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuenprosessissa

 

Suoritustavat

Itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

 

Toteutustavat

Itsenäinen kirjallisuuteen (5 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h).

 

Oppimateriaalit

1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M., Siiskonen, T., Meronen, A., & Bast, T. (2019). Oppimisen vaikeudet (1. painos). Niilo Mäki Instituutti. 978-951-39-7744-3
2. Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J., & Hiltunen, J. (2022). Varhaiserityiskasvatus (3., uudistettu painos). PS-kustannus. 978-952-370-341-4
3. Takala, M., Kontu, E., Pirttimaa, R., Hausstätter, R. S., & Kjäldman, I. (2016). Erityispedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus. 978-952-495-408-2
4. Jahnukainen, M., Kalalahti, M., Kivirauma, J., & Holmberg, L. (2019). Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus. 978-952-345-027-1


Itsenäisenä kirjallisuussuorituksena suorittavat opiskelevat lisäksi seuraavista teoksista toisen:

6. Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät: Kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto ry. 978-951-580-681-9 TAI
7. Kaski, M., Pihko, H., Manninen, A., Partti, K., Rytkönen, T., Räisänen, K., & Kaski, M. (2012). Kehitysvammaisuus (5. uud. p.). Sanoma Pro. 978-952-63-0157-0