Sisältö
- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuenprosessissa
Suoritustavat
Itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.
Toteutustavat
Itsenäinen kirjallisuuteen (5 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h).
Oppimateriaalit
1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M., Siiskonen, T., Meronen, A., & Bast, T. (2019). Oppimisen vaikeudet (1. painos). Niilo Mäki Instituutti. 978-951-39-7744-3
2. Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J., & Hiltunen, J. (2022). Varhaiserityiskasvatus (3., uudistettu painos). PS-kustannus. 978-952-370-341-4
3. Takala, M., Kontu, E., Pirttimaa, R., Hausstätter, R. S., & Kjäldman, I. (2016). Erityispedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus. 978-952-495-408-2
4. Jahnukainen, M., Kalalahti, M., Kivirauma, J., & Holmberg, L. (2019). Oma paikka haussa: Maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus. 978-952-345-027-1
Itsenäisenä kirjallisuussuorituksena suorittavat opiskelevat lisäksi seuraavista teoksista toisen:
6. Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät: Kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto ry. 978-951-580-681-9 TAI
7. Kaski, M., Pihko, H., Manninen, A., Partti, K., Rytkönen, T., Räisänen, K., & Kaski, M. (2012). Kehitysvammaisuus (5. uud. p.). Sanoma Pro. 978-952-63-0157-0