01.03.2021–18.04.2021 Kuusamo
Aika ja paikka
1.3.–18.4.2021
Verkkoluennot sekä 3 h luento- ja kirjallisuustentti Moodle-oppimisalustalla.
Kouluttaja
Leila Kairaluoma
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeisiä oppimisen vaikeuksia ja niiden syitä
- kuvata keskeisiä oppimiseen vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä
- pohtia erityisvaikeuksien merkitystä oppimisessa ja elämässä
- kuvata tuen muotoja, moniammatillista yhteistyötä ja pohtia tukitoimien merkitystä oppimiseen, hyvinvointiin ja elämänkulkuun
Sisältö
- Oppimisvalmiudet, oppimisvaikeuksien tausta ja ennakoivat tekijät
- Keskeiset spesifit oppimisvaikeudet ja niiden päällekkäistyminen, laaja-alaiset oppimisvaikeudet, kehitysvammaisuus, autismin kirjo, kielen kehityksen vaikeudet, maahanmuuttajataustaisuuteen liittyvät oppimisen erityiskysymykset, tarkkaavuuden ja toiminnan ohjauksen haasteet ja aisti- ja liikuntavammat oppimisessa
- Oppimisen arviointi, vaikeuksien tunnistaminen ja tuki
Toteutustavat
verkkoluennot sekä 3 h luento- ja kirjallisuustentti Moodle-oppimisalustalla.
Esitietovaatimukset
ay402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
Yhteydet muihin opintoihin
Sivuaineen muut opintojaksot:
- 402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
- 402107P Kielen ja kommunikaation haasteet (5 op)
- 402109P Käyttäytymisen haasteet (5 op)
- 402110P Erityiskasvatus elämänkulussa (5 op)
Oppimateriaali
Ahonen, T.; Aro, M.; Aro, T.; Lerkkanen, K. & Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Kaski, M., Manninen, A., Mölsä, P. & Pihko, H. 2012. Kehitysvammaisuus.
Takala, M. (2016) huom. uusi painos! Erityispedagogiikka ja kouluikä. Palmenia. Gaudeamus.208 s
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää verkkoluentoihin osallistumista, sekä luentojen ja 3 kirjan tenttimistä. Muunlainen suoritus sovitaan luennoitsijan kanssa.
Lisätietoja
Opinnot Kuusamossa:
koulutussuunnittelija Hanne Palosaari, hanne.palosaari@kuusamo.fi, 0400 175 657