19.04.2021–30.05.2021 Kuusamo
Aika ja paikka
19.4.–30.5.2021
Verkkoluennot, tutustumiskäynnit (mahdollisuus tehdä omalla paikkakunnalla), itsenäistä työskentelyä sekä 3 h tentti Moodle-oppimisalustalla.
Kouluttaja
Nina Herajärvi
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata lapsen ja nuoren sosioemotionaalista kehitystä ja siihen vaikuttavia suojaavia ja riskitekijöitä
- pohtia sosioemotionaalisen kasvun ja käyttäytymisen haasteita kasvatusjärjestelmässä sekä yksilöllisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta/
- kertoa, miten sosioemotionaalista kehitystä voidaan tukea monialaisesti ja yhteistyössä huoltajien kanssa
- kuvata, millaisia seurauksia sosioemotionaalisen kehityksen haasteilla voi olla yksilön elämässä
Sisältö
- lapsen ja nuoren sosioemotionaalinen kehitys
- sosioemotionaalista kehitystä suojaavat ja siihen liittyvät riskitekijät
- sosioemotionaalisen kasvun ja käyttäytymisen haasteita
- vahvuusperustaisuuden, lapsen ja nuoren kohtaamisen ja tuen vaikutukset itsetuntoon ja minäkuvaan
Toteutustavat
Verkkoluennot, tutustumiskäynnit (mahdollisuus tehdä omalla paikkakunnalla), itsenäistä työskentelyä sekä 3 h tentti Moodle-oppimisalustalla.
Oppimateriaali
- Sinkkonen, J. & Kalland, M. (2011). Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY. 289 s.
- Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.). (2015). Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-kustannus. 381 s.
- Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 165 s.
- Ahonen, L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. 290 s.
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää verkkoluentoihin ja vierailukäynneille osallistumista ja kirjallisuuden ja luentojen (4 teosta) tenttimistä opettajan kanssa sovittavalla tavalla.
Lisätietoja
Opinnot Kuusamossa:
koulutussuunnittelija Hanne Palosaari, hanne.palosaari@kuusamo.fi, 0400 175 657