Kurssi koostuu neljästä (4) osiosta, jotka suoritetaan kuuden (6) viikon aikana. Osioiden suorittamisessa on eräpäivä eli viimeinen päivä, jolloin tehtävän/suorituksen on oltava valmiina. Eräpäivät johtuvat siitä, että kurssilla on osiossa kaksi (2) ryhmätehtävä (keskustelutehtävä kurssin Moodle-oppimisalustalla), jonka suorittamiseksi edellytetään kaikkien ryhmän jäsenten osallistuminen. Ryhmätehtävää ei voi tehdä yksin ja tästä syystä edeltävän osion (osiot 1) tehtävä tulee olla tehtynä ennen osiossa 2 olevan ryhmätehtävän aloittamista. Kaikkien 4 (neljän) osion tehtävät ovat pakollisia kurssin suorittamiseksi. Kurssin suorituksena on oppimistehtävä, jossa on useita kysymyksiä.
Opiskelun tueksi järjestetään jokaisessa opintojaksossa yksi oppimiskahvila -tapaaminen eli ryhmäkokoontuminen (lähiryhmä), jossa linkitetään teoriaa & käytäntöä, jaetaan haasteita ja pohditaan yhdessä ratkaisuja. Oppimiskahvilaa vetävät erityisopettajina sekä erityisopetuksen koordinaattoreina toimivat Katri Koskenkorva ja Tuulikki Hentilä Kuusamosta. Oppimiskahvila -tapaamisiin osallistuminen on vapaaehtoista (ei ole edellytyksenä kokonaisuuden hyväksytylle suorittamiselle).
Oppimiskahvila: tarkentuva aika (kurssin aikana) ja paikka ilmoitetaan tarkemmin opiskelijoille
Kouluttaja
Maarit Lasanen
Sisältö
lapsen ja nuoren sosioemotionaalinen kehitys
sosioemotionaalista kehitystä suojaavat ja siihen liittyvät riskitekijät
sosioemotionaalisen kasvun ja käyttäytymisen haasteita
vahvuusperustaisuuden, lapsen ja nuoren kohtaamisen ja tuen vaikutukset itsetuntoon ja minäkuvaan
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Hyväksytty suoritus edellyttää itsenäistä opiskelua, tallennettujen luentojen katsomista sekä kirjallisuuden ja luentojen (4 teosta) tenttimistä opettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lue lisää opintosuoritusten arvostelemisesta yliopiston verkkosivulta.
Arviointiasteikko 0-5
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:
kuvata lapsen ja nuoren sosioemotionaalista kehitystä ja siihen vaikuttavia suojaavia ja riskitekijöitä
pohtia sosioemotionaalisen kasvun ja käyttäytymisen haasteita kasvatusjärjestelmässä sekä yksilöllisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta/
kertoa, miten sosioemotionaalista kehitystä voidaan tukea monialaisesti ja yhteistyössä huoltajien kanssa
kuvata, millaisia seurauksia sosioemotionaalisen kehityksen haasteilla voi olla yksilön elämässä
Oppimateriaali
Sinkkonen, J. & Kalland, M. (2011). Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY. 289 s.
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.). (2015). Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-kustannus. 381 s.
Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 165 s.
Ahonen, L. (2017). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. 290 s.
Lisätietoja
Koulutussuunnittelija Johanna Riekki, p. 040 753 5716, johanna.riekki@kuusamo.fi