28.12.2023–04.02.2024 Verkossa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ajalla 28.12.2023-4.2.2024.
Webinaarit:
to 4.1. klo 16.30-19.00
to 11.1. klo 16.30-19.30
la 20.1. klo 9.00-13.00
la 27.1.2024 klo 9.00-13.00
Jokainen opetuskerta edellyttää ennakkotehtävien tekemisen.
Kouluttaja
TtM Mira Hammarén
Tavoitteet
Suoritettuaan opintojakson, opiskelija osaa:
- vertailla ja tulkita tieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja luonnetta sekä tehdä päätelmiä metodologisista lähtökohdista
- kuvata erilaisia tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä
- järjestellä ja yhdistää tutkimusprosessin vaiheet loogiseksi kokonaisuudeksi ja arvioida sen luotettavuutta
- arvioida tutkimuksellisia lähestymistapoja tutkimusaiheeseen liittyen ja valita soveltuvat menetelmät
- aloittaa tutkimussuunnitelman laatimisen selkeästi ja luovasti
- esitellä alustavan tutkimussuunnitelman ja vastata siitä esitettyihin kysymyksiin
- arvioida toisten opiskelijoiden alustavia tutkimusaiheita ja -suunnitelmia sekä esittää rakentavia kysymyksiä ja antaa palautetta
- viestiä hyvän tieteellisen käytännön ja periaatteiden mukaisesti
- arvioida laadullisen tutkimuksen tekemiseen liittyviä avainasemassa olevia eettisiä kysymyksiä ja henkilötietosuojaa
- hyödyntää digitaalisia ratkaisuja oppimisessaan
Sisältö
- Erilaisiin tieteellisen tutkimuksen aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiin sekä tutkimuksen toteuttamiseen perehtyminen.
- Laadullisen tutkimuksen erilaiset tutkimusasetelmat, tutkimusprosessien päävaiheet, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät sekä luotettavuus.
- Alustavan harjoitustutkimussuunnitelman suunnittelu ja laatiminen valitusta tutkimusaiheesta sekä tutkimusprosessin eri vaiheiden suunnittelu ja valintojen perustelu.
- Alustavan harjoitustutkimussuunnitelman esittäminen toisille opiskelijoille.
- Tutkimuksen eettisyys ja henkilötietosuoja laadullisessa tutkimuksessa.
Toteutustavat
Ennakkotehtävä ennen jokaista opetuskertaa. Hybridi etä- & verkko-oppimisympäristössä ja oppimistehtävät 135 h (sisältäen teemaluennot, itsenäisen ja yhteisöllisen verkko-oppimisen) ja oppimistehtävien suorittaminen. Työskentelystä aikaan sidottua etäopetusta 20 h ja ajasta riippumatonta opiskelua 115 h.
Oppimateriaalit
Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.
Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.
Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.
Ruusuvuori J, Nikander P, Hyvärinen M (toim.) (2010). Haastattelun analyysi. Vastapaino, Tampere. e-kirja
Kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Arviointiasteikko
1-5/HYL