10.01.2024–21.02.2024 Oulu
Aika ja paikka
Keskiviikkoisin ajalla 10.1.-21.2.2024 klo 16.45–19.15 (sisältää 15 min tauon).
Aikataulu alustava, muutokset mahdollisia.
Oulun yliopisto, Linnanmaa
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija oppii vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemisen taitoja. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata ja käyttää erilaisia keinoja kielellisen kehityksen tukemiseen. Opiskelija osaa tietoisesti käyttää vuorovaikutustaitojaan rakentavasti, kunnioittavasti ja yhteistyötä vahvistavasti. Lisäksi opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa erilaisia ryhmänohjauksen periaatteita sekä hallitsee ryhmätyöskentelytaitoja.
Sisältö
Kielellisen tietoisuuden osa-alueet, kielellisen kehityksen tukemisen keinojen ja menetelmien kuvaus, ryhmän ohjaamisen periaatteet, ryhmän ohjaaminen.
Toteutustavat
Monimuoto-opetus, luento-opetus, harjoitukset, ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely. Läsnäolovelvollisuus vähintään ensimmäisellä ja viimeisellä opetuskerralla.
Esitietovaatimukset
Kielen ja kommunikoinnin kehitys: Lapsen kielen kehitys.
Oppimateriaali
Opetusmateriaali ja kirjallisuus: Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020).Lapsen kielenkehitys – Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys (s. 161 - 182, 205 - 336).
Muu opettajan antama kirjallisuus.
Luentomateriaali.
Suoritustavat ja arviointikriteerit
Kurssilla annettavat yksilö- ja ryhmätehtävät. Kurssin vastuuopettaja määrittelee läsnäolovelvollisuuden. Lue lisää opintosuoritusten arvostelusta yliopiston verkkosivuilta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty