Lasten ja nuorten traumakeskeisen lyhytpsykoterapian koulutus 30 op

22.04.2024–18.09.2024 Oulu

Ammatillinen täydennyskoulutus lasten ja nuorten parissa traumaterapeuttista työtä tekeville ammattihenkilöille. Koulutus sisältää teoria- ja menetelmäopetuksen, työnohjauksen sekä osallistujien sekundaarisen traumaattisen stressin hallintaa ja resilienssiä vahvistavan työskentelyn.

Aika

22.4.–18.9.24

Paikka

Oulu

Kenelle

Psykoterapeutit, psykologit, lasten- ja nuorisopsykiatrit, neuvola- ja koululääkärit, terveydenhuollon terapeutit, koulukuraattorit, sairaanhoitajat, traumatisoituneiden lasten ja nuorten palveluissa toimivat soten ja lastensuojelun ammattihenkilöt

Hinta

2400 €

Lisätietoa

koulutussuunnittelija Eija Raatikainen
eija.raatikainen@pohjois-pohjanmaa.fi
044 465 2202

Aika ja paikka

Koulutuspäivät Oulussa:

22.–24.4., 20.–22.5. ja 16.–18.9.24 (yht. 9 pv)

Ryhmätyönohjauspäivät etänä Zoomissa:

7.5., 28.5., 3.9. ja 11.9.24 (1,5 t / ryhmä / pv)

Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu täydennyskoulutukseksi psykoterapeuteille, psykologeille, lastenpsykiatreille ja nuorisopsykiatreille, neuvola- ja koululääkäreille, terveydenhuollon terapeuteille (toimintaterapia, puheterapia), koulukuraattoreille ja sairaanhoitajille, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lastensuojelun ammattihenkilöille, jotka työssään kohtaavat traumatisoituneita lapsia ja nuoria sekä näiden vanhempia / huoltajia ja työskentelevät traumatisoituneiden lasten ja nuorten palveluissa.   


KELA-psykoterapeutit ja toisen terapiasuuntauksen merkitseminen
Toisen terapiasuuntauksen lisääminen terapeutin tietoihin edellyttää vähintään 30 op:n laajuista koulutusta kyseiseen terapiasuuntaukseen. Uudella suuntauksella ei ole vaikutusta terapeutille vahvistettuihin terapialajeihin.

Kouluttaja

Soili Poijula on psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti (traumapsykoterapia). Hänellä on pitkä kokemus traumapsykoterapeuttina, traumapsykoterapian kouluttajana ja työnohjaajana. Hän on traumahoidon kehittämisen uranuurtaja ja tuonut Suomeen mm. Teaching Recovery Techniques-intervention sekä kouluttanut jo vuosikymmenten ajan lasten, nuorten ja vanhempien / huoltajien traumakeskeisen kognitiivisen terapian, Tf CBT:n hoitomallia. Hän on julkaissut tietokirjan Lapsi ja kriisi vuonna 2007, josta 3. uudistettu painos on julkaistu vuonna 2016.

Lue lisää kouluttajasta: www.soilipoijula.fi

Tavoitteet

Koulutukseen osallistuttuaan opiskelija on omaksunut trauma- ja resilienssitietoisen lähestymistavan ja traumaterapeutin roolin, hän osaa tunnistaa lapsen tai nuoren traumaperäisen oireilun ja arvioida kärsiikö tämä traumaperäisestä stressihäiriöstä (PTSD, CPTS) ja mahdollisista rinnakkaishäiriöistä. Hän osaa antaa traumatisoitumista koskevaa psykoedukaatiota ja opettaa itseapukeinoja traumaattisen stressin oireiden lievittämiseen ja hallintaan, tukea vanhempia / huoltajia, on opiskellut hoitomanuaalit, osaa valita asiakkaalle sopivan intervention tai hoitomallin sekä toteuttaa / soveltaa lasten ja nuorten traumakeskistä kognitiivista terapiaa.

Koulutuksen käytyään opiskelija

  • tuntee traumaintervention ohjaajan ja traumaterapeutin roolit (ammattietiikka, tietoinen suostumus ja terapiasopimus, hyvän yhteistyösuhteen rakentaminen, manuaalin käyttö, osaa kuvata terapian ja menetelmät ymmärrettävästi, osaa antaa psykoedukaatiota traumasta, osaa tukea empaattisesti annostellen välttelystä luopumista ja ajatusten prosessointia, osaa viestiä välittämistä asiakkaalleen, osaa tunnistaa altistamisen ja kognitiivisen prosessoinnin vaikeuden ja osaa antaa myönteistä, kannustavaa palautetta sekä ohjata ja tukea vanhempia / huoltajia)
  • hyödyntää työssään trauma- ja resilienssitietoista lähestymistapaa
  • tietää trauman vaikutukset lapsuuden ja nuoruuden eri ikä- ja kehitysvaiheissa
  • tunnistaa luonnollisen toipumisen traumasta
  • tietää traumahoidon aloittamisen esteet
  • tuntee traumaperäisen stressihäiriön diagnoosit ja yleisimmät rinnakkaishäiriöt
  • osaa arvioida traumaperäisen stressihäiriön ja rinnakkaishäiriöiden kehittymistä ja käyttää standardoituja itsearviointikyselyjä
  • osaa antaa psyykkistä traumaa koskevaa psykoedukaatiota lapsille, nuorille ja vanhemmille
  • osaa ohjata vanhempia traumatisoituneen lapsen tai nuoren tukemisessa kasvatuksen ja vuorovaikutuksen keinoin
  • osaa opettaa traumaattisen stressin reaktioiden itsehoitokeinoja
  • osaa valita asiakkaalle sopivan hoitomallin
  • osaa arvioida hoidon edistymistä ja tunnistaa edistymisen esteitä
  • osaa terapian lopettamisen
  • tuntee oman traumahistoriansa
  • tunnistaa sekundaarisen traumaattisen stressin ja osaa käyttää sen hallinnan ja itsehoidon keinoja
  • tuntee oman resilienssinsä ja osaa käyttää sen vahvistamisen keinoja

Sisältö

Traumakeskeisen kognitiivisen psykoterapian hoitomallit ovat lyhytpsykoterapeuttisia ja manualisoituja. Cohenin, Mannarinon ja Deblingerin Lasten, nuorten ja vanhempien / huoltajien traumakeskeinen kognitiivinen psykoterapia, Tf KKT on traumaperäisen stressihäiriön hoitoon kehitetty psykologinen hoitomuoto. Se on tutkimusnäyttöön perustuvien hoitosuositusten mukaan ensisijainen lasten ja nuorten traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto. Vastaavasti traumatisoituneiden nuorten hoitoon on kehitetty trauman ja surun traumakeskeinen komponenttipohjainen terapia. Traumakeskeiseen kognitiiviseen terapiaan perustuen on kehitetty myös hoitoa edeltävä interventio toipumisen ja selviytymisen tukemiseen: Smithin, Dyregrovin ja Yulen Teaching Recovery Techniques-interventio.

Koulutus sisältää opetusta traumakeskeisen intervention ohjaajan ja traumaterapeutin roolista ja työskentelystä, traumatisoivista tapahtumista, resilienssistä, luonnollisesta toipumisesta ja traumaperäisen stressihäiriön kehittymisestä sekä häiriöiden arvioinnista, traumaterapiaprosessista sekä manualisoidusta interventiosta (Teaching Recovery Techniques, TRT) ja manualisoiduista hoitomalleista (traumakeskeinen kognitiivinen käyttäytymisterapia, TF CBT ja nuorten trauman ja surun komponenttipohjainen terapia).

Ohjelma

Moduuli 1
Ma–ke 22.–24.4.24 klo 9.00–16.00

Traumakeskeinen interventio ja lyhytpsykoterapia: tutkimusnäyttöön perustuvat hoitosuositukset, manualisoidut interventiot ja hoitomallit

Smith, Dyregrov, Yule: TRT –suomennettuun manuaaliin perustuvan traumakeskeisen intervention ohjaajakoulutus (TRT-ryhmänohjaajan pätevyys)

Traumakeskeinen kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva interventio Teaching Recovery Techniques, TRT (kts. Itla, Kasvun tuki, menetelmäarviointi: TRT – Teaching Recovery Techniques). TRT-menetelmää on käytetty Suomessa yksittäisille niin onnettomuuksien kuin seksuaalirikosten uhrien ja pakolaislasten ja -nuorten auttamisessa. TRT:tä voidaan käyttää myös koulukiusaamisen uhrien selviytymisen tukemisessa.

Moduuli 2
Ma–ke 20.–22.5.24 klo 9.00–16.00

Cohenin, Mannarinon ja Deblingerin Lasten, nuorten ja vanhempien / huoltajien traumakeskeisen kognitiivisen terapian hoitomalli. Suomennettuun manuaaliin perustuvan lyhytpsykoterapian toteuttaminen

Traumakeskeinen kognitiivinen käyttäytymisterapia (Tf CBT) on erityisesti lapsille ja nuorille (sekä vanhemmille/huoltajille) suunnattu lyhytpsykoterapia, jossa käsittelyn kohteena ovat lapsen tai nuoren traumaattiset kokemukset. Terapiassa opitaan uusia taitoja hallita traumaattisiin muistoihin liittyviä ajatuksia ja tunteita. Terapiamuoto on todettu tehokkaaksi traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoidossa hyvin monenlaisten yksittäisiin tai monimuotoisiin traumakokemuksiin liittyvissä tunne-elämän ja käyttäytymisen vaikeuksissa.

Moduuli 3
Ma–ke 16.–18.9.24 klo 9.00–16.00

Traumatisoituneiden nuorten trauman ja surun komponenttipohjainen terapia (Saltzman ym. 2017). Manuaaliin perustuvan hoitomallin työpaja.

Traumatisoituneiden nuorten hoitoon on kehitetty manualisoitu trauman ja surun komponenttipohjainen terapia (Saltzman ym. (2017) Trauma and grief component therapy for adolescents). Terapiassa nuorelle opetetaan selviytymistaitoja ja tehdään stressiä ja kärsimystä vähentäviä ja terveen kehityksen etenemistä edistäviä terapeuttisia harjoituksia. Istuntoja voidaan joustavasti räätälöidä yksilöiden tai ryhmän hoitoon, kouluissa sekä perustason palveluissa ja yksityisissä mielenterveyspalveluissa toteutettaviksi. Terapiamalli voidaan toteuttaa kestoltaan eri pituisena ja erityisten asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöidysti. Ks. Trauma and Grief Component Therapy for Adolescents: A Modular Approach to Treating Traumatized and Bereaved Youth

Loppuseminaari: opinnäytetöiden esittely ja koulutuksen yhteenveto

 

Koulutuksen suoritustapa

Koulutuksen laajuus on 30 opintopistettä. Prosessiluonteisessa opiskelussa yhdistyvät yhdeksän reaaliaikaista lähiopetuspäivää, itsenäinen työskentely, vertaisryhmätyöskentely sekä työnohjaus.

Lähiopetus sisältää kontaktiopetuksen, luento-opetuksen, toiminnallisen opetuksen, aktivoivaa havainnollistamista, työpajan ja oman osaamisen esittelyn. Itsenäinen työskentely sisältää manuaalien opiskelun, kirjallisuuteen perehtymisen, toiminnallisia etätehtäviä, käytännön taitojen harjoittelua, oppimispäiväkirjan pitämisen ja lopputyön sekä itsehoidollista työskentelyä ja traumaterapeuttisen asiakastyön ja vertaispienryhmään osallistumisen. Koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa koulutusjakosilla.

Koulutuksen laajuus 30 opintopistettä sisältää

  • Koulutusosiot: 3 moduulia yhteensä 9 päivää (4 op)
  • Ryhmätyönohjaus ja pienryhmätyöskentely vertaisryhmissä (5 op)
  • Ennakko- ja välitehtävät: manuaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, opitun integroiminen terapeuttiseen työhön, menetelmäharjoitteet, kirjalliset tehtävät sekä resilienssin ja sekundaarisen traumaattisen stressin hallintaan liittyvä työskentely (15 op)
  • Lopputyö: Traumakeskeisen intervention tai traumakeskeisen lyhytpsykoterapian työnäyte 6 op

Yksittäisen traumaattisen tapahtuman voi kokea kuka tahansa. Lapset ja nuoret kokevat traumaattisia tapahtumia enemmän kuin muihin ikäryhmiin kuuluvat. Myös traumaperäisten häiriöiden kehittyminen on todennäköisempää. Arviolta 60–70 % lapsista tai nuorista on kokenut traumaattisen tapahtuman. Osalle heistä voi kehittyä traumaperäinen stressihäiriö ja rinnakkaishäiriöitä. Arviolta kolmasosa vaikeissa perheolosuhteissa (Adverse Childhood Experiences) kasvaneista ns. riskilapsista on resilienttejä. Traumatisoituneita lapsia ja nuoria kohdataan kaikissa niissä organisaatioissa, joissa asiakkaina on lapsia ja nuoria. Muita todennäköisemmin yksittäisiä ja / tai toistuvia traumaattisia tapahtumia ovat kokeneet lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä sijaishuollon piirissä olevat lapset ja nuoret. Seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta ja koulukiusaaminen ovat vakavimpia ja monimuotoisesti uhria traumatisoivia.

Traumaperäinen stressihäiriö on terveyttä ja selviytymistä heikentävä häiriö, jossa toistuvasti uudelleen koetaan trauma, vireystila muuttuu ja pelkoon pohjautuvaan välttelyyn turvaudutaan selviytymiskeinona. Uudelleenkokemista voivat olla painajaisunet, palaumat tai häiritsevät ajatukset ja tunteet. Trauma ilmenee myös kielteisinä muutoksina mielialassa, ajattelussa ja yleisessä voinnissa. Traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsivillä keskittymiskyky ja muistin toiminta häiriintyvät ja kognitiivinen hallinta heikkenee. Koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvät ongelmat ovat tyypillinen seuraus traumatisoitumisesta. Hoitamattomana traumatisoitumisen seurauksena voivat alisuoriutumisen ohella olla myös addiktiot, väkivaltaisuus ja rikollisuus.

Traumakeskeinen kognitiivinen terapia on psykososiaalisen hoidon kulmakivi, koska se auttaa tulemaan toimeen trauman ja sitä koskevien muistojen ja reaktioiden kanssa ja saavuttamaan potentiaalinsa elämässä.

Hinta

2400 € sisältäen koulutuksen ja materiaalin

Koulutus laskutetaan kuudessa erässä:

1. erä 400 €, eräpäivä 15.4.24
2. erä 400 €, eräpäivä 15.5.24
3. erä 400 €, eräpäivä 17.6.24
4. erä 400 €, eräpäivä 15.7.24
5. erä 400 €, eräpäivä 15.8.24
6. erä 400 €, eräpäivä 16.9.24

Jos haluat laskutuksen isommissa erissä, kirjaa toiveesi ilmoittautumisen yhteydessä kohtaan Lisätietoja laskutukseen.

Ilmoittaudu

Koulutukseen haetaan täyttämällä alla oleva ilmoittautumislomake (linkki) JA vapaamuotoisella hakemuksella; koulutuksessa on rajoitettu osallistujamäärä

Koulutuksessa on muutama paikka vapaana, vielä ehdit hakea mukaan!

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistoon osoitteeseen eija.raatikainen@pohjois-pohjanmaa.fi. Kerro hakemuksessasi seuraavat asiat:

  • Nimi, sähköpostiosoite
  • Ammatti
  • Työpaikka
  • Työkokemus
  • Koulutus
  • Mahdolliset psykoterapeuttikoulutukset ja muut jatkokoulutukset
  • Miksi haluat osallistua tähän koulutukseen

Paikat vahvistetaan kouluttajan hyväksyttyä hakemukset. Huomioithan, että koulutuspaikat saattavat täyttyä ennen hakuajan päättymistä.

Ilmoittautuminen on sitova. Viimeisen ilmoittautumispäivän (24.3.) jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan koulutukseen hyväksytyiltä puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.

Oma opintopolku -suoritusmerkintä

Tästä koulutuksesta on mahdollista saada osallistujan niin halutessa hyväksytty suoritusmerkintä OPH:n ylläpitämään Oma Opintopolku -palveluun. Suostumusta kysytään koulutuksen alkaessa. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä. Koulutuksesta saa myös kirjallisen todistuksen.

Koulutus arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Osaamisen arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin, ohjausharjoitteluun ja lopputyöhön sekä keskusteluun osallistumiseen kontaktipäivissä. Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien, ohjausharjoittelun ja lopputyön hyväksyttyä arviointia. Hyväksytty koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa reaaliaikaisessa opiskelussa 8 / 9 koulutuspäivästä ja poissaolopäivistä tehtyjen korvaustehtävien hyväksyttyä arviointia.

Arviointikriteerit

Hyväksytty osaamisen arviointi edellyttää, että opiskelija

  • osoittaa perehtyneisyyttä trauma- ja resilienssitietoiseen lähestymistapaan
  • osoittaa perehtyneisyyttä manualisoituihin traumakeskeisen psykoterapian hoitomalleihin
  • osaa soveltaa opittuja tietoja ja menetelmiä käytännössä
  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti oppimaansa tietoa ja menetelmiä työssään
  • osaa tunnistaa ja arvioida traumaperäisen stressihäiriön
  • osaa suunnitella ja toteuttaa manualisoidun traumaterapian
  • tunnistaa sekundaarisen traumatisoitumisen ja osaa käyttää sen hallinnan menetelmiä
  • tunnistaa oman resilienssinsä ja osaa sen vahvistamisen keinoja