01.01.2024–31.07.2024 Verkossa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa ajalla 1.1.-31.7.2024.
ti 12.03.2024 12:00-16:00 Etäopetus
to 14.03.2024 12:00-16:00 Etäopetus
Luennot välitetään verkossa reaaliaikaisesti ja myös tallennetaan, joten ne ovat kuunneltavissa myös jälkikäteen.
Kouluttaja
Vastuuhenkilö: yliopistonlehtori Anneli-Maarit Hermanoff
Tuutori: erityisopettaja Anneli Partanen
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
- eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
- jäsentää esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta
- jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
- tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
- perustella ja hyödyntää yhä laajemmin monialaisen yhteistyön tarpeita ja merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa
Arviointiasteikko H-5
Sisältö
- erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
- erityiskasvatus ammattialana
- esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on:
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja pohdiskeleva luentopäiväkirja sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi kirjallisuustehtävä) TAI
- kirjallisuuden (4 teosta) opiskelu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien (4 erillistä kirjallisuustehtävää) tekeminen tai kirjallisuustentti
Toteutustavat
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 1 op ja itsenäinen työskentely 4 op)
- verkkoluennot (8 h), jotka tallennetaan sekä pohdiskelevan luentopäiväkirjan kirjoittaminen (12 h)
- itsenäinen työskentely (115 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op)
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävät (neljä erillistä) tai kirjallisuustentti (135 h)
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus
1. Määttä, P. 2016. Tavallisen erityinen lapsi: Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa. 2. uudistettu painos (ei käy vuoden 2010 painos). PS-Kustannus. TAI Fujita, C. 2021. The pedagogy of special needs education. Phenomenology of sameness and difference. London: Routledge.
2. Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Yliopistokustannus. TAI Teittinen, A. (toim.) 2006. Vammaisuuden tutkimus. Helsinki: Yliopistopaino. TAI Farrell, M. 2017. Educating Special Students. An introduction to provision for learners with disabilities and disorders. 3rd edition. New York: Routledge.
3. Omavalintainen kaunokirjallinen teos, jossa käsitellään vammaisuutta, erityisyyttä tai moninaisuuta ja sen vaikutuksia yksilön ja hänen läheistensä elämään.
4. Itsenäiseen kirjallisuussuoritukseen tulee valita lisäksi teos kohdasta 4. Gronseth, S. L. & Dalton, E. M. (ed.) 2019. Universal Access Through Inclusive Instructional Design. International Perspectives on UDL. London: Routledge. TAI Mitchell, D. R. 2014. What really works in special and inclusive education. Using evidence-based teaching strategies. London: Routledge. (Saatavilla myös suomeksi: Mitchell, D. R. 2018. 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. Suom. J. Korhonen. PS-Kustannus.) TAI Rix, J. 2015. Must inclusion be special? Rethinking educational support within a community of provision. London: Routledge. TAI Räty, T. 2017. Vammaispalvelut. Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö. 5. uudistettu painos (ei käy aiemmat painokset). Luvut 3, 4, 6, 8, 10–12, 29 ja 30 sekä kaksi itse valittua teoksen lukua.