03.10.2024–28.02.2025 Verkossa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa 3.10.24.-28.2.25.
Alla olevat luennot tallennetaan ja ovat kuunneltavissa Moodle -työtilassa aikaisintaan luentoa seuraavana päivänä:
ti 01.10.2024 12:15-15:00 LY, Fellman-sali C147
pe 04.10.2024 12:15-15:00 LY, Fellman-sali C147
ma 07.10.2024 12:15-15:00 LY, Fellman-sali C147
pe 11.0.2024 12:15-15:00 LY, Fellman-sali C147
Kouluttaja
Vastuuhenkilöt: professori, KT Satu Uusiautti ja yliopistonlehtori, KT Sanna Hyvärinen
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää kasvatuspsykologian roolin osana kasvatustiedettä ja kasvatuspsykologisen tutkimustiedon merkityksen kasvatuksessa
- tuntee ihmisen sosiaalisen, älyllisen ja moraalin kehityksen vaiheet
- tunnistaa kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet
Arviointiasteikko: H-5
Sisältö
Tutustutaan kasvatuspsykologisiin teorioihin ja tutkimuksiin ihmisen kehityksestä eri elämänvaiheissa ja osa-alueilla. Tarkastellaan, minkälaista kasvatuspsykologista tutkimustietoa kasvatuksessa tarvitaan. Tutustutaan kasvatuspsykologisiin ilmiöihin sekä tutkimustiedon ja teorian sovellutuksiin.
Suoritustavat
Luentojen kuuntelu ja luennoilla vaaditun Kansainväliseen Tutkimukseen Tutustumisen (KvTutTu) -tehtävän suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden suorittaminen esseellä.
Toteutustavat
Luentotallenteet 12 h, sisältäen Kansainväliseen Tutkimukseen Tutustumisen (KvTutTu) -tehtävän suorittaminen sekä itsenäinen työskentely 121 h.
Oppimateriaalit
1. Lehtinen, E., Vauras, M., & Lerkkanen, M. (2016). Kasvatuspsykologia (3., uudistettu painos.). PS-kustannus.
2. Kopakkala, A. (2018). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita Publishing Oy. TAI Leskisenoja, E. (2024). Kun koulu ei kukoistakaan: Miten saada positiivinen pedagogiikka toimimaan. PS-kustannus.
3. Kasvatus-lehden teemanumero 2020. Suomalainen positiivisen kasvatuksen ja kehityksen tutkimus.