Sisältö
- haastavan käyttäytymisen käsitteitä, diagnostiikkaa ja tulkintoja ennen ja nyt
- lasten ja nuorten tarkkaavaisuuden, käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöiden ilmeneminen ja niihin vaikuttaminen
- sosioemotionaalisen kasvun yhteys käyttäytymiseen
- epäsuotuisan kehityksen riskitekijöitä ja syrjäytymisprosessin ulottuvuuksia
- suotuisan kehityksen tukeminen positiivisen vahvistamisen ja vuorovaikutuksen keinoin
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja pohdiskeleva luentopäiväkirja sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi kirjallisuustehtävä) TAI
- kirjallisuuden (4 teosta) opiskelu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien (4 erillistä) tekeminen tai kirjallisuustentti
Toteutustavat
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 1 op ja itsenäinen työskentely 4 op)
- verkkoluennot (12 h), jotka tallennetaan sekä pohdiskelevan luentopäiväkirjan kirjoittaminen (15 h)
- itsenäinen työskentely (106 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op)
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä teoskohtaiset kirjallisuustehtävät (neljä erillistä) tai kirjallisuustentti (135 h)
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus
1. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Luvut 1–6 (s. 20–202), 9–16 (s. 233–317) ja 23 (s. 392–404). (yht. 278 s)
TAI Aalto-Setälä, T., Hulkko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H. & Marttunen, M. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa. Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (yht. 250 s.). Saatavilla: Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa (julkari.fi)
2. Ranta, K., Fredriksson, J., Koskinen, M. & Tuomisto, M. T. (toim.) 2018. Lasten ja nuorten kognitiiviset ja käyttäytymisterapiat. Duodecim. Luvut 7–10 (s. 176–257), 12 (s. 294–320), 16 (s. 402–436) ja 18–22 (s. 470–604). TAI Kivivuori, J., Aaltonen, M., Näsi, M., Suonpää, K. & Danielsson, P. 2018. Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa. Gaudeamus. Luvut 1 ja 4–7 (sivut 15–38, 111–281). TAI Haravuori, H., Muinonen, E., Kanste, O. & Marttunen, M. 2017. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Luvut 2–5 (sivut 13–186). Saatavilla: URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf (julkari.fi)
3. Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Opas haastavien ristiriitojen ratkaisemiseen. PS-Kustannus. TAI Riihonen, R. & Koskinen, M. 2020. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus. PS-Kustannus. TAI Puura, K. 2019. Näin kasvatat lapsestasi mukavan aikuisen. Helsinki: WSOY. TAI Talala, M. 2019. Psyykkisesti oireileva oppilas. PS-Kustannus. TAI Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. E. 2019 (tai 2015). Stressin säätely. Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. PS-Kustannus. TAI Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) 2019. Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. Esteetön lapsuus neurokirjon lapselle ja nuorelle 2017–2019 -hanke. Autismisäätiö.
4. Itsenäiseen kirjallisuussuoritukseen tulee valita lisäksi teos kohdasta 4. Karhu, A. 2018. Check in, check out! Käyttäytymisen tehostettua tukea lähikoulussa. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59198. TAI Gellin, M. 2019. Restoratiivinen lähestymistapa ja sovittelu peruskoulukontekstissa: kohti eheyttävän kohtaamisen toimintakulttuuria. Lapin yliopisto. Saatavilla: https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63950 TAI Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53185 TAI Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tampereen yliopisto. Saatavilla: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/98158 TAI Rytkönen, M. 2013. Kehityskulkuja ja väliintuloja. Ekologinen näkökulma vakavan väkivallanteon tehneiden nuorten sosioemotionaalisen terveyden kehitykseen. Hoitotieteen laitos, terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto. Saatavilla: https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/12573