Oulu
Aika ja paikka
Opiskelijan oman aikataulun mukaan opintojen aikana
Kouluttaja
FT, tutkija Kasimir Sandbacka:
- artikkelipaja
Kirjailija Anne Lukkarila:
- verkkokirjoittaminen, tietokirjoittaminen, proosa
Sanataideohjaaja, kirjailija, yhteistötaiteilija Timo Harju:
- lyriikka
Näytelmäkirjailija, ohjaaja, dramaturgi Janne Rosenvall:
- draama
Tavoitteet
Yksi kirjoittamisen opiskelun tavoitteista voi olla valmius julkiseen toimintaan esim. kirjailijana tai vapaana toimittajana.
Sisältö
Osallistu keskusteluun kirjoittamalla. Jaa tietoa. Vaikuta. Julkisuuteen kirjoittamista voi harjoitella verkossa tai kirjoittamalla lehtiin tai esimerkiksi blogiin.
- Artikkelipaja: Opiskelijat kirjoittavat artikkeleja pyrkien myös löytämään niille julkaisukanavan. Artikkeli on olennainen osa ei-fiktiivisen kirjoittamisen harjoittelua. Tavoitteena on harjaantua kirjoittamaan useisiin lähteisiin tukeutuen rajatusta näkökulmasta ja väitteitä perustellen.
- Verkkokirjoittaminen: Tavoitteena osallistua johonkin verkossa tapahtuvaan kirjoittamisprojektiin ja tunnistaa verkkokirjoittamisen haasteita ja mahdollisuuksia oman kehittymisen ja kirjoittamisen suuntautumisen kannalta.
- Muut lajit (proosa, tietokirjoittaminen, draama, lyriikka): Suppeat, muutaman liuskan tekstit, julkaisukanavaa ei tarvitse olla tiedossa. Jos haluat tehdä näistä lajeista laajemman kokonaisuuden, tee se seminaarijakson puitteissa.
Opintosuoritukset
Itsenäinen työskentely opettajan ohjauksessa
Arviointi: 0-5
Lisätiedot
Tämä jakso (5 op) on osa kokonaisuutta Kirjoittamisen erityisalat (20 op),jossa opiskelija perehtyy teorian ja käytännön sovellusten kautta yhteen kirjallisen kulttuurin lajityypeistä ja toimintaulottuvuuksista.