07.09.2023–24.10.2023 Verkossa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa ajalla 7.9.-24.10.2023.
to 07.09.2023 12:00-16:00 Etä
ti 12.09.2023 12:00-16:00 Etä
ma 18.09.2023 12:00-16:00 Etä
to 21.09.2023 12:00-16:00 Etä
ti 26.09.2023 12:00-16:00 Etä
to 28.09.2023 16:00-19:00 Tentti
to 12.10.2023 09:00-12:00 Tentti
ti 24.10.2023 16:00-19:00 Tentti
Luennot välitetään verkossa reaaliaikaisesti ja myös tallennetaan, joten ne ovat kuunneltavissa myös jälkikäteen.
Kouluttaja
Vastuuhenkilö: Professori, KT Tanja Äärelä
Tuutori: erityisopettaja Anneli Partanen
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
- jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita
- tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja
- tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia
- perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden
- tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita
- kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Sisältö
- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet
- käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta
- oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- interventioiden oikea-aikaisuus
- kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen
- monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena
- erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen
Suoritustavat
Avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisesti tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.
Toteutustavat
Luentotallenteet, oppimistehtävät ja teoskohtaiset kirjallisuustehtävät (1,5 op):
- Tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h)
- Valmistautuminen luentotenttiin ja tentti, tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h)
- Raportit (1 op):
- 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h)
- 2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h)
- 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h)
- Kirjallisuus (2,5 op): kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)
Oppimateriaalit
1.Jahnukainen, M. & Harrikari, T. (toim.) (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. täysin uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Vastapaino. 978-952-397-050-2
2. Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. (2015). Erityispedagogiikan perusteet. 3. uudistettu painos (aiemmat painokset eivät käy). Helsinki: WSOY. 978-952-451-647-1
3. Schuelka, M., Johnstone, C., Thomas, G. & Artiles, A. J. (2019). The SAGE Handbook of Inclusion and Diversity in Education. London: SAGE Publications. Luvut 6, 8, 10, 11, 15, 16, 24 ja 35. 979-1-5264-3555-2