30.07.2024–08.08.2024 Verkossa
Aika ja paikka
Luennot:
ti–to 30.7.–1.8.24 klo 16.30–20.00
Seminaari:
ke–to 7.–8.8.24 klo 16.30–20.00
Etäopinnot (Moodle, Zoom)
- luennot tallennetaan, ei läsnäolovelvollisuutta
- seminaarissa suositellaan läsnäoloa, mutta opiskelija voi suorittaa sen myös korvaavalla tehtävällä
Kouluttaja
KT Jouni Peltonen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja ymmärtää oppimisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit
- kuvata opettajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus- / opetustilanteissa
- soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun
- soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa.
Sisältö
- Opettamisen ja oppimisen peruskäsitteet ja niihin liittyvät teoreettiset suuntaukset
- Oppimisen perusprosessit
- Opettajan pedagoginen ajattelu ja toiminta
- Vuorovaikutus ja oppijan osallisuus kasvatus- / opetustilanteessa
Suoritustapa
Luennot (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäinen työskentely ja tehtävät (111 t)
Esitietovaatimukset
Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena -kurssi
Kirjallisuus
Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2004). Miten opimme: Aivot, mieli, kokemus ja koulu. Helsinki: WSOY. (tai englanninkielinen versio: Brandsford, J.D., Brown, A. & Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academies Press.)
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004). Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja Kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY. (vuoden 2001 painos käy myös).
Lisäksi erikseen sovittavat tutkimusartikkelit.
Arvostelu
Arviointiasteikko 0-5
Ilmoittaudu
Ilmoittautuminen opintojaksolle 10.6.24 mennessä opintokokonaisuuden pääsivun kautta: Kasvatustiede, perusopinnot 25 op (OY)